Rullbanor

Stressen till flyget

Stressen till flyget

Har man en flygplanstid att passa, ska man vara på flygplatsen i mycket god tid för att hinna checka in sitt bagage. Sedan kan man ha gott om väntetid, gå och äta, köpa kläder eller parfym. Kanske är planet till och med försenat, men ingen gate är angiven. Det kan vara långt att gå dit. Man väntar och tittar på tv-skärmarna för att få reda på gatenumret, det vill säga vart på flygplatsen man ska gå för att kliva ombord på planet. Till slut kommer gatenumret upp, kanske med tillägget 11 minuter. Det är nu själva stressen börjar.

 

Rullbanorna måste fungera

Tiden är knapp, och det är läge att gå fort. Kanske ska man passera genom nästan hela flygplatsen. Den angivna tiden är beräknad inklusive den tanken att man ska åka rullbana. Det finns nämligen både många och långa rullbanor. På stora flygplatser är det gater som heter 34a, 34b etc. Kommer man aldrig fram någon gång? Även om man bara har sitt handbagage att bära på, är det ett avsevärt stressmoment, den där sista biten. Rullbanorna måste helt enkelt funka. Man kan gå jämte dem också, så man kommer ju fram, men då får man närmast springa.

 

 

Rullbanor i varuhus

Plana rullbanor finns på flygplatsen. I varuhuset åker man den lutande varianten, mellan olika våningsplan. Det finns rulltrappor också, men rullbanorna är släta, så man behöver inte tänka på trappsteg som höjs och sänks. Både på flygplatser och i varuhus måste rullbanorna fungera varje dag. Det finns företag som har som specialitet att sälja, serva och laga rullbanor och rulltrappor. De är experter inom branschen. Går något sönder, t.ex. handledaren, finns det reservdelar. Och det är nödvändigt att det går snabbt med lagningen, för folk har i allmänhet mycket dåligt tålamod med trasiga rullbanor. Det är absolut inget som en stressad storstadsbo vill uppleva.